Rumah Pertamaku

RUMAH! RUMAH! OH RUMAH!

Bercelaru gak aku bila duk pikir pasal rumah nih. Tatau la kenapa skang aku excited sangat² nak beli rumah. Yer lah kan, harga rumah ni, makin lama makin naik, naik dan terus naik, bukannya makin turun macam kereta. Skali kita dah terlepas, memang x kan ade peluang la nak dapat lagi, dengan harga yang tertentu & tempat-tempat yang tertentu. Dup dap dup dap, harga dah melambung. Rumah plak dah SOLD OUT.
~uhh~

So, the best way, skang la masa yang sesuai untuk aku grab peluang ni. Lagipun, dah ramai sangat kawan² seangkatan dah ade rumah sendiri. Sape yang tak teringin nk ada rumah sendiri kan? Biarlah beli rumah & tak duduk sane pun, at least dah ada satu ‘aset‘ yang terpenting ni.

Tapi bila aku duk kira-kira balik duit gaji aku, nampak gaya macam susah je nak beli rumah dalam masa-masa terdekat. Paling kurang pun, aku kena tunggu setahun dua lagi. Itu pun kalu bini aku dah keje. Kalu tak, tatau la bila aku mampu nak beli rumah sendiri. Mungkin 3 atau 4 tahun lagik. Masa tuh pun silap-silap harga rumah dah dekat setengah juta. T_T

Masalahnye skang, dah banyak sangat potongan dalam slip gaji aku. Potongan EPF (RM300++) Insyaallah tahun depan dah tak xde potongan lagi, PTPTN lak (RM270++) yang mungkin 4 atau 5 tahun lagi baru abis bayar, pastu personal loan (RM700++) yang aku kena bayar untuk tempoh masa 7 tahun lagi. Itu tak masuk lagih potongan untuk Kuarters Kerajaan yang tinggal skang. Sume tuh dah tertulis dalam slip gaji aku. Kalu tak, aku rase takde masalah untuk aku pegi apply loan rumah. uhh~ Tapi kalu dah potongan sederet camtu, konfem la awal2 lagik bank reject. Potongan lebih banyak daripada pendapatan.

One thought on “Rumah Pertamaku

  1. Pingback: InsyaAllah… | s t o r y . m o r y . m o r n i n g . g l o r y

Leave a Reply

