Diari Ramadhan…

+ 17 Ramadhan +

[ n u z u l Q u r a n ]

2 tahun lepas , pada tarikh ini la arwah telah dipanggil untuk mengadap Penciptanya . walaupun sudah dua tahun berlalu , tapi hatiku sering sayu mengenangkannya , lebih² di saat menyambut Aidil Fitri . setiap kali hendak raya , dialah antara orang yang paling sibuk dengan persiapan rayanya .

slama 2 minggu umi dan abah berpuasa di dalam wad sebab terpaksa menjaga arwah . selama tempoh itu la , macam² ‘gangguan’ yang diluar jangkaan berlaku . perkara yang betul² menguji keimanan kami . segalanya berakhir apabila arwah pergi meninggalkan kami untuk selama²nya . teringat lagi aku apa yang abah bagitau . malam itu , abah lah yang menjaga arwah di hospital . abah cakap ,  kak long ‘ dijemput ‘ oleh arwah tok ayah (datuk) semasa arwah menghembuskan nafas terakhirnya . percaya atau tidak , itu terpulang pada diri masing² . memang arwah sangat rapat dengan mamatok (nenek) dan arwah tok ayah sejak kitorang kecik lagi .

tak sangka , terlalu cepat arwah meninggalkan kami . arwah pergi di saat dia masih diperlukn . berbanding dengan aku , arwah lebih rapat dan baik dengan adik-adik aku . mungkin sebab aku dah lama sangat berjauhan dengan family aku , tak banyak sangat masa aku peruntukkan dengan mereka . balik kampung pun , time cuti jer . so adik-beradik aku takde la rapat sangat dengan aku . kadang² aku rasa aku yang patut pergi dahulu . kadang² aku merasekan aku langsung tidak diperlukan oleh sesiapa . aku ade ke , aku takde ke , tak penah orang nk peduli .
hurm . . .
tapi segalanya telah ditakdirkan , dia yang pergi dulu . mungkin Tuhan lebih menyayangi dia .

terlalu banyak dugaan yang telah arwah terima sebelum mengembuskan nafasnya yang terakhir . di sini aku dapat lihat betapa besarnya kasih sayang Allah kepada manusia . walaupun susah untuk aku terima pemergiannya , tapi aku bersyukur kerana dia telah pergi dengan cara yang mulia . arwah ‘dijemput’ oleh arwah tok ayah pada malam nuzul Quran di bulan Ramadhan , bulan yang penuh dengan rahmat .

+ a l f a t i h a h +

meaku-ngan-kakak-aku1lagih
kadang² Allah hilangkan matahari

kemudian Allah datangkan kilat dan petir

kita menangis mencari di mana kah matahari itu
dan memikirkan kenapa semua ini berlaku

rupa-rupanya Allah ingin hadiakan pelangi yang sangat indah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s